در حال بارگذاری ...
چهارشنبه 10 بهمن 1403
nus.ac.ir

معرفی دانشگاه فنی و دانشکده فنی و حرفه ای محمودآباد

دانشگاه فنی و حرفه‌ای(Technical and Vocational University) یکی از مراکز آموزش عالی از نوع دانشگاه‌های نسل سوم تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. این دانشگاه با بیش از ۱۷۶ آموزشکده و دانشکده در سطح کشور و بیش از ۲0۰ هزار دانشجو بزرگترین دانشگاه ایران است.

این دانشگاه در ابتدا تحت عنوان «مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم» و از زیر مجموعه‌های وزارت آموزش و پرورش بود که در سال ۱۳۹۰ با مصوبه مجلس شورای اسلامی به «دانشگاه فنی و حرفه‌ای» تغییر نام داد و با تمام اختیارات و امکانات به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیوست.دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشجویان خود را از بین دانش آموختگان دوره متوسطه نظام جدید هنرستان ها یا شاخه کاردانش و یا فارغ‌التحصیلان دوره  چهار ساله نظام قدیم هنرستان‌ها و از طریق آزمون ورودی ویژه‌ای که سالیانه توسط سازمان سنجش آموزش کشور به صورت سراسری برگزار می‌شود، انتخاب می‌نماید.

دانشکده ها و آموزشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای با سابقه ی بیش از چهل سال فعالیت آموزشی، از اولین مراکز آموزش عالی کشور هستند که در تداوم مسیر تحصیلی دوره متوسطه فنی و حرفه ای نظام آموزش‌های رسمی کشور (هنرستان های فنی، کشاورزی، حرفه ای، تربیت بدنی) با بهره گیری ازآموزش‌های نظری و عملی در زمینه آموزش و تربیت تکنسین کارآمد، خدمات آموزشی خود را ارائه نموده و دانش آموختگان آن علاوه بر داشتن توانایی علمی ، از مهارت های عملی و کاربردی لازم برخوردار می باشند به نحوی که ضمن جذب بالای فارغ التحصلان به بازار کار، اکثر آنها  نیز در زمینه های مربوط به رشته تحصیلی خود مشغول به فعالیت می باشند. 

 

 دانشکده فنی و حرفه ای محمودآباد

در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید علم و نیز ابلاغیه معظم له پیرامون سیاستهای کلان علمی و فرهنگی کشور و چشم انداز درخشان آن  ایران اسلامی به عنوان ام القری جهان اسلام ، علاوه بر مبارزه همه جانبه با انحصار گرایی نظام سلطه جهانی ، در زمینه تولید علم و فناوری و توسعه پایدار نیز پیشگام بوده و دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای تحقق بخشی به این امر مهم ، رسالت و مسئولیت چندی را بعهده دارد که اهم آنها در دو بخش خلاصه می شود.

الف– با توجه به تقاضا محور بودن آن با سنجش نیازهای جامعه در زمینه علم و فناوری به ترتیب نیروهای ماهر و تکنسین های متخصص می پردازد. که جوابگوی بازار کار باشد.این امر مهم با برنامه ریزی آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت امکان پذیر می باشد که خوشبختانه این دانشگاه در این مسیر قدم های ارزنده ای را برداشته است.

ب– عدم توجه به پدیده ناخوشایند مدرک‌گرایی که امروزه به عنوان یک باور غلط ، آسیب های جبران ناپذیری را متوجه جامعه نموده ، دانشگاه فنی و حرفه ای با درپیش گرفتن سیاست «تخصص گرایی» درجهت اصلاح وضع موجود برآمده است . در همین راستا دانشکده فنی و حرفه ای محمودآباد با دارا بودن قابلیت های ذیل فعالیت های چشمگیری را از بدو تأسیس داشته است.

 

 -دانشکده فنی و حرفه ای پسران محمودآباد شامل مجموعه ای از کارگاه ها و آزماشگاه ها است که هدف آن تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز بخش صنعت و حرفه ها است. توجه ویژه به توانایی های علمی و مهارتی دانشجویان، تقاضا محوری و کارآفرینی از برجستگی های این مرکز است. این مرکز در سال 1376 به منظور تربیت کاردان (تکنیسین) درجه یک (کمک مهندس و مهندس عملی) تاسیس شد. در سال 90 با مصوبه مجلس شورای اسلامی، این مرکز با هدف ساماندهی هرچه بهتر و موثر تر آموزش های فنی و حرفه ای و متناسب با نیازهای کشور از آموزش و پرورش جدا و رسما فعالیت زیر نظر دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز کرد.

 

دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان متولی اصلی آموزش عالی دولتی فنی و حرفه ای، ضمن تأکید بر حفظ ارزش‌های بنیادین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، پیوند واقعی بین علم و عمل و تبدیل به ثروت را در دستورکارخود قرار داده و تلاش می‌کند از طریق تربیت تکنسین‌های ماهر، شایسته، کارآفرین و نیز تعامل با مراکز صنعتی و بخشهای دولتی، ایجاد زمینه ی لازم برای کسب مهارت‌ها ، ایجاد اشتغال و کارآفرینی را برای جوانان سرافراز میهن اسلامی سرلوحه ی برنامه های خود قرار دهد .

 فارغ التحصیلان این دانشگاه به عنوان سرمایه انسانی نیروی کار کشور در سطح میانی و بالای مهارت، از تشخص بین المللی در حوزه فنی و حرفه ای عام برخوردارند.  در حال حاضر این دانشگاه دارای 173 دانشکده و آموزشکده فنی وحرفه ای در سراسر کشور می باشد و تعداد تقریبی 167988 دانشجوی دختر و پسر، در قالب 90 رشته گرایش کاردانی و تعداد 34 رشته گرایش کارشناسی ناپیوسته و 6 رشته کارشناسی پیوسته در 1235 رشته محل کاردانی و 160 رشته محل کارشناسی فعالیت می‌نمایند.

 

 

 

-توانمندی های مرکز :

 

1 - تالیف بیش از 27 جلد کتاب توسط مدرسین مرکز

 

2 – ارائه بیش از 100مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی و کنفرانس های ملی و بین المللی توسط مدرسین مرکز

 

3 –اجرای عملیات سیستم کنترل ترافیکی راهنمایی و رانندگی شهرستان

 

4 - نصب و اجرای دوربین مدار بسته

 

5 – طراحی و ساخت ست آزمایشگاه PLC

 

6 –طراحی و ساخت تابلو روان

 

 

وضعیت موجود :

 

1 – قرار گرفتن در کنار ساحل زیبای دریای خزر و نیز از  لحاظ جغرافیایی ، قرار گرفتن در مرکز استان مازندران

 

  (به یک فاصله از غرب و شرق ) که میتواند هنرجویان هنرستان های استان را تحت پوشش قرار دهد.      

 

2 – دارا بودن  سابقه آموزشی ، فرهنگی موفق 18 ساله .

 

  3 – دارای فضای فیزیکی 16000 متر مربع در دو محوطه جدا از هم ، با داشتن حدود 7100 متر مربع اماکن آموزشی

 

  ، کمک آموزشی نوساز با تجهیزات کارگاهی ، خوابگاه ، سلف سرویس ، سالن ورزشی و...

 

   4– همجواری با 3 مرکز آموزشی شرکت ملی نفتکش محمودآباد ، شرکت ملی نفت محمودآباد و مرکز علوم و فنون دریایی صنعت نفت محمودآباد ،  با فاصله تقریبی 50 الی150 متر و تبادل تجربیات با مراکز فوق

 

5 – همجواری با چهار بندر و مرکز آموزشی فعال شمال کشور ؛  بندر نوشهر( 65 کیلومتر) ، بندر فریدونکنار (25کیلومتر)، منطقه چهارم دریایی سپاه بابلسر ( 30 کیلومتر ) ،  بندر امیرآباد بهشهر ( 150 کیلومتر ) ،که علاوه بر تبادل تجربیات ، اغلب فارغ التحصیلان این مرکز جذب مراکز فوق می شوند.

 

6– دارا بودن 17 رشته فعال که 10 رشته آن در مقطع کاردانی و 7 رشته در مقطع کارشناسی می باشد .

 

7 - جذب فارغ التحصیلان هنرستانهای دریایی استان مازندران  ،گلستان ، گیلان و جنوب کشور بمنظور ادامه تحصیل در مقطع کاردانی دو رشته: الف - مکانیک موتورهای دریایی ب-  ناوبری و نیز 10 رشته فنی و حرفه ای دیگر  به منظور تربیت تکنسین متعهد و متخصص که در سطح استان و کشور منحصر به فرد می باشند.

 

8 - جذب فارغ التحصیلان مقطع کاردانی در 4 رشته : مهندسی الکترونیک ، کارشناسی الکتروتکنیک - برق قدرت،

 

 کارشناشی تربیت بدنی- مدیریت ورزشی،کارشناسی حسابداری ، کارشناسی معماری ، 

 

کارشناسی کامپیوتر ،کارشناسی مربیگری ورزشی

 

 

 

عناوین رشته های موجود در دانشکده

 

مقطع کاردانی

الکترونیک – الکترونیک عمومی

فناوری اطلاعات IT

الکتروتکنیک –تاسیسات الکتریکی

التروتکنیک –برق صنعتی

کامپیوتر - نرم افزار

نقشه کشی – معماری

ناوبری

مکانیک موتور های دریایی

حسابداری

تربیت بدنی

 

 

مقطع کارشناسی

مهندسی تکنولوژی الکترونیک

علمی کاربردی - حسابداری

مدیریت وبرنامه ریزی تربیت بدنی

معماری

کامپیوتر - نرم افزار

تکنولوژی برق – قدرت

مربیگری ورزشی

 

نحوه پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی

پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی پیوسته در آزمون مراکز  آموزش عالی فنی و حرفه ای  از طریق سازمان سنجش با  احراز شرایط عمومی و داشتن یکی از شرایط ذیل امکان پذیر است:

الف) دارا بودن گواهینامه پایان دوره تحصیلات متوسطه نظام جدید در یکی از شاخه های فنی و حرفه ای- کار و دانش یا احراز  شرایط فارغ التحصیلی در یکی از شاخه های مزبورتا پایان شهریور ماه منتهی به آغاز سال تحصیلی جدید

ب) دارا بودن دیپلم فنی و حرفه ای نظام قدیم (دوره چهار ساله)

هر داوطلب بر اساس رشته تحصیلی خود در نظام جدید یا نظام قدیم برابر ضوابط منحصراً در یک رشته امتحانی می تواند ثبت نام و در آزمون آن شرکت کند.

آزمون پذیرش دانشجو در دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای از دروس عمومی، پایه و اختصاصی در هر رشته در حدود کتابهای متوسطه همان رشته به صورت سراسری برگزار می گردد. داوطلب می تواند در مقطع ثبت نام در آزمون با رعایت اولویت مراکز مختلف مجری رشته خود را در نوبت های روزانه و شبانه انتخاب نماید.

 

نحوه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی

به منظور ادامه تحصیل دانش آموختگان مقطع کاردانی، آزمون"کاردانی به کارشناسی”  از طریق سازمان سنجش آموزش کشور ویژه دانشگاه فنی و حرفه ای  برگزار می گردد. متقاضیان پس از شرکت در آزمون و کسب نمره لازم و در صورت قبولی و ثبت نام، وارد مقطع تحصیلی کارشناسی ناپیوسته می شوند. آئین نامه  تحصیلی در مقطع کارشناسی ناپیوسته بسیار نزدیک  به مقطع کاردانی و کاردانی پیوسته است. برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ناپیوسته، گواهینامه معتبر و مورد تائید وزارت علوم تحقیقات و فناوری صادر می گردد.