در حال بارگذاری ...
شنبه 29 دی 1403
nus.ac.ir

معرفی دانشکده فنی و حرفه ای محمودآباد

تاریخچه دانشکده فنی و حرفه ای محمودآباد

تاریخچه دانشکده فنی و حرفه ای محمودآباد

مراکز آموزش فنی و حرفه ‏ای در سال 1344 به منظور تربیت تکنسین درجه 1 (کمک مهندس و مهندس عملی) تحت نظر هیأت امنای پلی تکنیک تهران با سطح‌بندی 2 ساله تأسیس شد. پس از انقلاب اسلامی مراکز تربیت معلم فنی و حرفه‌ای با انستیتوهای تکنولوژی ادغام شدند و با نام مجتمع آموزش فنی و حرفه‌ای بکار خود ادامه دادند و بعد از انقلاب فرهنگی و بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها، در وزارت آموزش و پرورش دفتر مدارس عالی فنی و حرفه‌ای تأسیس شد که مسئولیت اداره آموزشکده‌ها را برعهده گرفت. دانشکده فنی وحرفه ای محمودآباد با آغاز فعالیت خود از سال 1376 و با وجود رشته های مختلف فنی و مهندسی و بخصوص رشته های خاص دریایی از قبیل رشته ناوبری و مکانیک موتورهای دریایی با پذیرش دانشجو شروع به آموزش نیروی ماهر در رشته های دریایی نموده است که دانش آموختگان این مرکز در سازمان های دریایی از جمله سازمان دریانوردی و کشتیرانی، شرکت ملی نفتکش مشغول فعالیت می باشند.این مراکز با عناوین آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، مرکز هماهنگی آموزش‌های فنی و حرفه‏ای و تربیت معلم، مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم (ص) ادامه فعالیت داده و در نهایت با نام دانشگاه فنی و حرفه‌ای، درسال 1390، به وزارت علوم، تحقیقات و   فناوری انتقال داده شدند.     دانشکده فنی و حرفه ای محمودآباد به عنوان یکی از زیر مجموعه های دانشگاه فنی و حرفه‏ای ،در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید علم و نیز ابلاغیه معظم له پیرامون سیاستهای کلان علمی و فرهنگی کشور و چشم انداز درخشان آن  ایران اسلامی به عنوان ام القری جهان اسلام ، علاوه بر مبارزه همه جانبه با انحصار گرایی نظام سلطه جهانی ، در زمینه تولید علم و فناوری و توسعه پایدار نیز پیشگام بوده و در راستای تحقق بخشی به این امر مهم ، رسالت و مسئولیت چندی را بعهده دارد که اهم آنها در دو بخش خلاصه می شود.

الف– با توجه به تقاضا محور بودن آن با سنجش نیازهای جامعه در زمینه علم و فناوری به ترتیب نیروهای ماهر و تکنسین های متخصص می پردازد. که جوابگوی بازار کار باشد.این امر مهم با برنامه ریزی آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت امکان پذیر می باشد که خوشبختانه این دانشگاه در این مسیر قدم های ارزنده ای را برداشته است.

ب– عدم توجه به پدیده ناخوشایند مدرک‌گرایی که امروزه به عنوان یک باور غلط ، آسیب های جبران ناپذیری را متوجه جامعه نموده ، دانشگاه فنی و حرفه‏ای با درپیش گرفتن سیاست «تخصص گرایی» درجهت اصلاح وضع موجود برآمده است . در همین راستا دانشکده فنی و حرفه ای محمودآباد با دارا بودن قابلیت های ذیل فعالیت های چشمگیری را از بدو تأسیس داشته است.

  -دانشکده فنی و حرفه‏ای پسران محمودآباد شامل مجموعه ای از کارگاه ها و آزمایشگاه ها می باشد که با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز بخش صنعت و حرفه ها در سال 1376تاسیس گردید ودر سال 1390 با مصوبه مجلس شورای اسلامی، این مرکز با هدف ساماندهی هرچه بهتر و موثر تر آموزش های فنی و حرفه ای و متناسب با نیازهای کشور از آموزش و پرورش جدا و رسما فعالیت زیر نظر دانشگاه فنی و حرفه‏ای کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز کرد. دانشگاه فنی و حرفه‏ای به عنوان متولی اصلی آموزش عالی دولتی فنی و حرفه‏ای، ضمن تأکید بر حفظ ارزش‌های بنیادین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، پیوند واقعی بین علم و عمل و تبدیل به ثروت را در دستورکارخود قرار داده و تلاش می‌کند از طریق تربیت تکنسین‌های ماهر، شایسته، کارآفرین و نیز تعامل با مراکز صنعتی و بخشهای دولتی، ایجاد  زمینه ی لازم برای کسب مهارت‌ها ، ایجاد اشتغال و کارآفرینی را برای جوانان سرافراز میهن اسلامی سرلوحه ی برنامه های خود قرار دهد . فارغ التحصیلان این دانشکده  به عنوان سرمایه انسانی نیروی کار کشور در سطح میانی و بالای مهارت، از تشخص بین المللی در حوزه فنی و حرفه‏ای عام برخوردارند.  در حال حاضراین دانشکده دارای تعداد تقریبی 1500 دانشجوی  پسر، در قالب 9 رشته گرایش کاردانی و تعداد 7 رشته گرایش کارشناسی ناپیوسته  و 2 رشته گرایش کارشناسی پیوسته می باشد.

 دانشکده فنی  محمودآباد دارای خوابگاه، سلف سرویس،سالن ورزشی، کتابخانه، کارگاه های ملوانی و دریایی، سایت های تخصصی کامپیوتر،کارگاه های برق و الکترونیک، کارگاه نقشه کشی معماری، کارگاه تاسیسات حرارت مرکزی ، کلاس آموزشی و کارگاه تخصصی کاربانقشه دریایی می باشد.

 سیاست های کلان دانشکده در سال اخیر را می توان به اختصار در بالا بردن کیفی عملکرد آموزشی و پژوهشی ،اصلاح برخی زیرساخت ها و خدمت رسانی دانشجویان بیان کرد. به تبع همین سیاست ها، موارد ذیل را در دستور کار قرار داده است.

          توسعه فضای کارگاهی ، ورزشی و آزمایشگاهی

          دریافت استاندراد ISO

          توسعه تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی بر اساس طرح برند ملی دانشگاه

          برگزاری دوره های آموزشی تکمیلی برای دانشجویان ، اساتید و همکاران

          برگزاری دوره های آموزشی برای داوطلبان آزاد

          برنامه ریزی بلند مدت براساس بینش ، دانش و آگاهی برای دانشجویان جهت رسیدن به اهداف والای دانشگاه

خوشبختانه هم اکنون در مقایسه با دانشکده ها و آموزشکده های زیر مجموعه دانشگاه فنی و حرفه‏ای این دانشکده ار جایگاه مناسبی برخوردار می باشد با وجود تلاشهای فراوان تا رسیدن به دانشکده ای کارآفرین و مولد ثروت دانش بنیان راهی دشوار و طولانی پیش روی قرار دارد.

طی این مسیر پرچالش و رسیدن به توسعه پایدار و متوازن دانشکده تنها با توکل بر خداوند سبحان، اخلاق مداری و همکاری همه جانبه تمامی اعضای خانواده بزرگ دانشگاه فنی و حرفه‏ای و دانش آموختگان افتخار آفرین آن میسّر خواهد بود.

امید است با اتکال بر قدرت لایزال الهی و تحت توجهات خاصه حضرت ولی عصر (عج) دانشکده ای غرور آفرین برای دانشگاه فنی و حرفه ای و میهن اسلامی داشته باشیم.

تجهیزات آموزشی و کارگاهی دانشکده فنی و حرفه ای محمودآباد در رشته های دریایی به شرح ذیل می باشد.

شبیه ساز پل فرماندهی : این شبیه ساز یکی از مدرن ترین سامانه آموزشی الکترونیکی در رشته ناوبری می باشد که بخش اعظم سرفصل های درسی را پوشش داده دانشجویان این رشته به صورت کاملا واقعی هدایت و ناوبری کشتی ها را تجربه  می کنند

 

 

 

 

 

 

 

 

ویژگی های این شبیه ساز

  • برنامه ریزی و انجام یک سناریو با تعیین موقعیت
  • حفظ و نگهداری ناوبری امنECDIS,UAIS,SSAS
  • حفظ و نگهداری ناوبری امن با استفاده ازRADAR/ARPA
  • پاسخ به اضطرار و شرایط بحرانی
  • پاسخ به سیگنال های منتشر شده در دریا
  • راهبری و مانور کشتی
  • برنامه ریزی سفر و هدایت ناوبری
  • تعیین موقعیت و دقت در تنظیم موقعیت
  • تعیین موقعیت و ایجاد خطا در قطب نما
  • هماهنگی عملیات جستو و نجات
  • مانور و هدایت کشتی در هر شرایط آب و هوایی

شبیه ساز رادار آرپا و نقشه الکترونیکی ECDIS :  در این سیستم می توان مناطق یا مناطق شبیه سازی شده در معروف ترین بنادر جهان را انتخاب کرد که با هر مدل از کشتی های طراحی شده می توان سناریویی را اجرا کرد که می توان آن را به دو پل فرماندهی تعمیم داد، یعنی برای هر کدام دو کشتی از بین پل های فرماندهی انتخاب کرد. و در عین حال سناریوی پیچیده ای طراحی شده و با برقراری ارتباط و کنترل سامانه رادار و نقشه الکترونیکی، مربی قادر به انجام مانورهایی برای ارتقای سطح مهارت و علمی فراگیران متخصص می باشد.

 

ویژگی های این شبیه ساز :

  • آگاهی از اصول آرپا
  • آگاهی از عملکرد و دقت سیستم ARPA
  • آگاهی از خطاهای ARPA
  • آگاهی از قابلیت ها و محدودیت های ARPA در پردازش اطلاعات
  • امکان اعمال هشدارهای عملیاتی و تست سیستم
  • توانایی استخراج و تجزیه و تحلیل اطلاعات
  • آگاهی از دانش رهبری در دید محدود
  • محدودیت های سیستم ECDIS
  • دانش استفاده صحیح، تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از سیستم ECDIS
  • آگاهی از موقعیت های استفاده از سیستم ECDIS مانند عمق مطمئن، جهت و سرعت جریان آب، اطلاعات نمودار

کارگاه ملوانی

در این کارگاه آموزشی بخش بسیاری از تجهیزات عملیاتی ملوانی براساس سرفصل های درسی مانند تجهیزات قایق نجات (لایف رافت ) تجهیزات تعمیر ، نگهداری عرشه و تجهیزات اطفاء حریق تجهیز شده است تا در ارتقاء سطح کیفیت آموزش نقش موثری داشته باشد

کارگاه مکانیک موتورهای دریایی

در این کارگاه آموزشی بخشی از تجهیزات آموزشی مانند دستگاه تراش ، دستگاه جوش ، موتور دیزل ژنراتور ، موتور دیزل کشاورزی ، موتور دریایی بنزینی 125 و 175 موتور دیزل دریایی ولوو پنتا  (اهدایی نیروی دریایی سپاه ) و سیستم تاسیسات حرارتی (مشترک بین مکانیک موتورهای دریایی و رشته تاسیسات حرارت مرکزی ) تجهیز شده است که در راستای استاندارد سازمان بنادر و دریانوردی تجهیزات موجود کافی نبوده و جهت تکمیل کارگاه نیازمند به تجهیزات گسترده تر اعم از موتورهای دیزل دریایی و غیره می باشیم                                                        

 

رشته های تحصیلی  در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته دانشکده فنی و حرفه ای محمودآباد

رشته های مقطع کاردانی

رشته های مقطع کارشناسی پیوسته

رشته های مقطع کارشناسی ناپیوسته

ناوبری

مهندسی حرفه ای معماری

ناوبری

معماری

مهندسی حرفه ای کامپیوتر

حسابداری

حسابداری

 

علوم ورزشی

تربیت بدنی

 

مهندسی حرفه ای معماری

الکتروتکنیک

 

مهندسی حرفه ای برق قدرت

کامپیوتر- نرم افزار

 

مهندسی حرفه ای کامپیوتر- نرم افزار

الکترونیک عمومی

 

مهندسی حرفه ای الکترونیک کاربردی

مکانیک موتورهای دریایی

 

 

حرارت مرکزی و تهویه مطبوع

 

 

 

 

 

روابط عمومی دانشکده فنی و حرفه ای محمودآباد